Jij wilt gaan ondernemen, voor jezelf beginnen, of misschien doe je dat al. Hoe dan ook je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en je hebt nu dus je eigen onderneming. Alleen komt er heel veel kijken bij het hebben van een eigen bedrijf zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt. Wist je al dat het niet aangeven van je grenzen de grootste oorzaak is van een burn-out? Je wilt jouw klanten de beste service bieden, maar je wilt ook je grenzen stellen, alleen vaak ga je over je grenzen heen. Hoe gaat dat dan samen? Het klinkt misschien onmogelijk, want de klant is koning. In dit blogartikel geven we je een aantal tips hoe je grenzen kunt stellen met jouw klanten!
Weet waar je het over hebt
Eigen baas zijn, het is niet makkelijk. Als je gaat starten als ondernemer is het heel goed om je in te lezen in alle wetten en regels die te maken hebben met jouw bedrijf. Zo zijn en regels waar jij je als webshop houder aan moet houden, denk bijvoorbeeld aan de wettelijke retour tijd van 14 dagen enzovoorts. Het is belangrijk dat je van dit soort regels op de hoogte bent voor het geval dat klanten hier misvattingen over hebben. Door je aan deze regels te houden stel je natuurlijk sowieso al grenzen en sta je altijd in je gelijk. Daaraan sluitend is het verstandig om een beleid op te stellen met alle regels en richtlijnen waar je je als ondernemer en wellicht werkgever aan wilt houden. Dit kan gaan over alles wat te maken heeft rondom het verkopen van jouw producten of diensten. Mocht je dus werknemers in dienst hebt is het ook handig als zij hiervan op de hoogte zijn. Zo kunnen zij hun kantoor werkzaamheden zo goed mogelijk uitvoeren en liggen jij en je werknemers op één lijn.
Zorg voor duidelijke communicatie
Zorg dat jouw richtlijnen duidelijk zijn voor jouw klanten. Het kan best wat werk zijn, maar het kan een hoop misverstanden voorkomen. Je kan hier een pagina voor aanmaken op jouw website of vermeld alles zo duidelijk mogelijk in de algemene voorwaarden. Zorg er wel voor dat deze voorwaarden makkelijk te vinden zijn zodat jouw klanten de kans krijgen om hier van tevoren naar te kijken. Zo voorkom je het risico dat zij de algemene voorwaarden mislopen.
Is gedragsverandering de oplossing?
De klant is koning en uiteindelijk komt de omzet bij jouw klanten vandaan. Natuurlijk heb je de winst gebruikt om te investeren in goede marketing om de ideale klant en jouw doelgroep te bereiken, maar ze kiezen er zelf voor om geld bij jou uit te geven. Je moet dus wel luisteren naar de wensen van je doelgroep. Bouw een band met ze op door te posten op social media zoals Instagram, Facebook, TikTok, LinkedIn en YouTube.
MAAR, dat de klant koning is en dat je hen tevreden moet houden, zegt nog niet dat je zomaar overal ja op moet zeggen en over je grenzen heen moet gaan. Gedragsverandering is dan ook zeker niet de oplossing. Het heeft dan ook geen nut om je gedrag te veranderen en een assertiviteitstraining of een andere cursus te volgen, als je niet weet wat de oorzaak is en dit aanpakt. In de eerste instantie zul je verandering zien, maar je zult alweer snel vervallen in je oude patroon. De oorzaak wordt dan ook niet opgelost als jij je anders gaat gedragen door over je grenzen heen te gaan.
Maar hoe kun je de oorzaak achterhalen?
Via progressive mental alignment coachingstechniek gaan we naar het verleden. Heb je als kind bepaalde dingen ervaren? Dan kan dit de oorzaak zijn van het over je grenzen heen gaan. De oorzaak is bij iedereen anders en iets persoonlijks, maar wanneer je de oorzaak achterhaalt zul je je niet meer uitgeput voelen. Je leert om opnieuw voor jezelf op te komen en je zal je weer gezien en gerespecteerd voelen. Wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem contact op via de mail info@sourceofsuccess.nl of bel via 06 - 55 10 16 18. Bekijk voor meer informatie onze pagina: https://www.sourceofsuccess.nl/pma/grenzen-stellen
Reactie plaatsen
Reacties