Altijd klagende medewerkers.. wat doe ik ermee

Gepubliceerd op 15 augustus 2022 om 10:37

Medewerkers die altijd maar klagen en ziek zijn ... wat doe je ermee

Als functionaris op de afdeling personeelszaken ben je aanspreekpunt voor het management en het personeel. Je houdt het ziekteverzuim bij en nodigt mensen uit voor een gesprek indien uit de cijfers blijkt dat zij vaker ziek zijn dan de rest en veelal negatief gedrag vertonen hetgeen niet op een positieve manier bijdraagt aan de sfeer binnen de afdeling. Je zoekt naar een oplossing. 

Geven herhaaldelijke gesprekken niet het gewenste resultaat wat is dan jouw volgende stap? Ontslag of overplaatsing is niet persé nodig. Er is een andere optie in de vorm van progressive mental alignment coaching. 

Er wordt in deze coachingvorm niet gestreefd naar gedragsverandering die maar al te vaak van korte duur is. De vraagtechniek gaat opzoek naar de ware reden van het negatieve gedrag en maakt pijnpunten (badclusters) inzichtelijk. Meestal gaat het om een negatief zelfbeeld of overtuigingen vanuit het verleden. 

Zodra de man of vrouw in kwestie van de echte oorzaak bewust wordt en in staat is de belemmerende overtuiging die daarmee samengaat definitief los te laten zit hij beter in zijn vel waardoor ziekteverzuim afneemt, meer collegialiteit vertoont en beter functioneert. Blijvend omdat het pijnpunt verdwenenen is. 

De coachingtrajecten zijn kort lopend en goedkoper dan een langdurig zieke medewerker. 

Wil je brainstormen over specifieke situaties in jouw bedrijf en wat progressive mental alignment voor jou kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact op.
 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.