Geldzorgen in je bedrijf?

Gepubliceerd op 25 januari 2023 om 09:13

Geld zorgen in je bedrijf? Zo krijg je weer overzicht! 

Herken je dit? Een tijd geleden ben je voor jezelf begonnen en heb je jouw bedrijf ingeschreven bij de kamer van koophandel. Je hebt nu al een tijdje een eigen bedrijf, maar het loopt niet helemaal zoals je het wilt. De klanten zijn er wel, maar je hebt meer uitgaven dan inkomsten. Zo heb je maandelijks veel kosten. Denk aan huur voor je kantoor, budget voor je marketing en webshop en eventueel loon voor je werknemers, heb je geld nodig voor de inkoop van je producten en voor je leveranciers. Op een gegeven moment heb je zoveel uitgaven dat je even geen overzicht meer hebt. Een eigen bedrijf starten betekent ook dat je moet investeren in je onderneming. Maar hoe krijg je nu weer overzicht in de geldzaken van je bedrijf? Je leest het in dit blogartikel!

 

1: Gebruik Excel of een boekhoudprogramma

Je kunt een duidelijk overzicht maken in Excel. Zoek bijvoorbeeld op Google naar een voorbeeld hiervan, zodat je hiermee aan de slag kunt. Wanneer je hier misschien niet zo handig in bent, kijk dan voor een boekhoudprogramma. Er zijn een hoop gratis boekhoudprogramma’s die je kunt gebruiken. 

 

2: Bekijk de inkomsten en uitgaven van vorig jaar

Pak de inkomsten en uitgaven van vorig jaar erbij en kijk per maand wat je hebt uitgegeven. Vul dit vervolgens weer in Excel. Op deze manier kun je vergelijken wat je vorig jaar hebt uitgegeven, ten op zichtte van dit jaar. Zo krijg je natuurlijk ook een goed overzicht in wat er beter kan of in wat er juist verbetert is. 

 

3: Maak een schatting van al je inkomsten en uitgaven

De volgende stap is het maken van een schatting voor dit jaar. Wanneer je denkt andere inkomsten en uitgaven te hebben, neem dit dan ook zeker mee in je schattig voor dit jaar.

 

4: Wat geef je nu per maand uit? 

Nu je een schatting hebt gemaakt kun je daadwerkelijk gaan kijken wat je per maand uitgeeft en wat er binnenkomt. Klopt de berekening ongeveer? Of zijn er een aantal uitgaven die je toch niet had verwacht? 

 

5: Controleer op wat je eventueel kunt besparen

Wanneer je toch meer uitgeeft dan wat er binnenkomt, is het verstandig om te kijken op wat je eventueel kunt besparen. Zo kun je tijdelijk minder budget inzetten voor marketing of juist weer voor hele andere dingen. 

 

6: Zorg er altijd voor dat je een reserve hebt

Er zijn wel eens van die maanden dat het wat minder gaat met je webshop en onderneming, daarom is het verstandig om altijd een reserve te hebben. Zo hoef je bepaalde zaken niet stil te zetten, waardoor je misschien wel potentiële klanten misloopt. Dan hoef je ook niet te besparen op fotografie, social media zoals Facebook of Instagram of andere dingen. Je wilt je ideale klant natuurlijk nog kunnen bereiken!

 

7: Schakel een boekhouder in

Wanneer je een eigen bedrijf start zitten er altijd risico’s aan verbonden. Ook gaan er bepaalde werkzaamheden zijn die je niet leuk vindt als ondernemer en/of werkgever. Boekhouden kan daar één van zijn. Wanneer je dit liever niet zelf doet omdat je geen overzicht weet te bewaren in je financiën of dit simpelweg niet leuk vindt, kun je ook de hulp van een boekhouder inschakelen. Bedenk wel van tevoren of je hier budget voor hebt. 

 

Ervaar je nog steeds geen rust en vrijheid in je bedrijf? Dan is ‘Progressive mental alignment’ echt wat voor jou! Je kunt je in bepaalde situaties niet prettig voelen, of je durft juist geen beslissingen te nemen, wat ook weer een negatief gevolg heeft op je geldzaken. Dit beïnvloedt je functioneren en gedrag. In een PMA sessie gaan we hiermee aan de slag, zodat jij mentale en fysieke verbetering zal zien. 

 

Bekijk de website voor meer informatie: https://www.sourceofsuccess.nl/pma en vul het contactformulier in: https://www.sourceofsuccess.nl/contact/contact-formulier. 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.